وب

تو

نت

سئو سایت در تهران

برای سئو سایت در تهران با ما تماس بگیرید

الگوریتم rankbrain گوگل چیست و چطور کار می کند؟

 

اگر به سئو سایت خود اهمیت می دهید، باید و باید الگوریتم RankBrain را جدی بگیرید و معیار های آن را در نظر داشته باشید.
اگر نسبت به اهمیت این الگوریتم شک دارید، خوب است بدانید که گوگل به تازگی RankBrain را در رتبه سوم مهم ترین الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی سایت ها معرفی کرده است؛ و روز به روز بر اهمیت این الگوریتم افزوده می شود.

در این مقاله سعی کرده ایم تمام نکات اساسی که باید در مورد الگوریتم RankBrain گوگل بدانید در اختیار شما قرار دهیم. به کمک این نکات می توانید سئو سایت خود را بهبود بخشید و شانس بیشتری برای جذب مخاطبین و بازدیدکنندگان جدید داشته باشید.

الگوریتم RankBrain گوگل دقیقا چیست؟
خب قبل از هر چیز به این سوال اساسی پاسخ می دهیم که اصولا منظور از الگوریتم رنک برین یا RankBrain چیست؟ رنک برین در واقع یک الگوریتم هوش مصنوعی است که گوگل از آن برای مرتب کردن نتایج جست و جوی کاربران استفاده می کند.
همچنین این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا روند جست و جوهای مرتبط به همدیگر را درک کند و بین آن ها ارتباط برقرار کند.
حالا با این توضیحات، چه چیزی باعث اهمیت بالای RankBrain بین الگوریتم های گوگل می شود؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی می اندازیم به طرز کار گوگل قبل از ساخت این الگوریتم. قبل از RankBrain، تمام الگوریتم های گوگل به طور ۱۰۰ درصد توسط انسان کنترل می شده است.
در واقع فرایند بهبود و توسعه الگوریتم های گوگل به این شکل بود که کارمندان گوگل به شکل دستی تغییراتی را در موتور های جست و جو ایجاد می کردند و سپس با توجه به بازخوردی که از کاربران می گرفتند این تغییرات را ارزیابی می کردند.
البته که امروز هم همچنان مهندسین گوگل به شکل دستی روی الگوریتم های گوگل کار می کنند. اما حالا یک دستیار بسیار قدرتمند و مهم به نام الگوریتم RankBrain نیز به آن ها اضافه شده است که کارهای بزرگی را در پشت صحنه انجام می دهد.
در واقع RankBrain این توانایی را دارد که به شکل خودکار الگوریتم خود را اصلاح و بهبود بخشد تا تجربه کاربر از جست و جو در گوگل بهبود یابد.
RankBrain با توجه به کلمات کلیدی که سرچ می شوند، اهمیت بک لینک ها، تازگی محتوا، اندازه محتوا، نوع دامنه و غیره را افزایش یا کاهش می دهد.
سپس با توجه به تغییراتی که در فاکتور های ذکر شده انجام داد، بررسی می کند که آیا کاربر از این تغییرات راضی است و توانسته به نتیجه مورد نظر خود برسد یا نه. اگر نتیجه رضایت بخش بود، RankBrain این الگوریتم جدید را حفظ می کند. اگر نه به الگوریتم قبلی بر می گردد. این تغییرات به شکل مدام در حال رخ دادن هستند.
برای تشخیص دقت کارایی RankBrain و مقایسه آن با مهندسین انسانی گوگل، یک تست انجام شد. از مهندسین گوگل و RankBrain خواسته شد تا برای یک سرچ مشخص بهترین صفحه را انتخاب کنند. نکته جالب این است که در انتهای تست، الگوریتم RankBrain نسبت به مهندسین گوگل ۱۰ درصد انتخاب های دقیق تری داشته است و صفحات بهتری را گزینش کرد.
به همین دلیل است که گوگل RankBrain را یکی از مهم ترین اجزای سیستم رتبه بندی سایت ها و نتایج سرچ معرفی کرده است.

الگوریتم RankBrain چطور کار می کند؟
به طور کلی RankBrain دو هدف دارد:

درک موارد جست و جو (کلمات کلیدی)
سنجش میزان تعامل کاربران با نتایج جست و جو (رضایت کاربران)

در ادامه می بینیم که RankBrain چگونه این دو هدف را دنبال می کند.
الگوریتم RankBrain چگونه کلمات کلیدی را درک می کند؟
در گذشته گوگل با یک مشکل جدی مواجه شد. مشکل این بود که به طور روزانه ۱۵ درصد از کلمات کلیدی که در گوگل سرچ می شدند، کلماتی بودند که تا قبل از آن گوگل هیچ برخورد و آشنایی با آن ها نداشت.
۱۵ درصد شاید به نظر چیز زیادی به نظر نرسد اما وقتی در نظر بگیرید که روزانه میلیارد ها سرچ در گوگل انجام می شود،‌ ۱۵ درصد می شود چیزی حدود ۴۵۰ میلیون مرتبه. یعنی در روز ۴۵۰ میلیون بار پیش می آمد که گوگل با کلمات کلیدی مواجه می شد که نمی توانست نتایج مطلوب را برای آن ها ارائه دهد.
قبل از پیدایش RankBrain، گوگل تمام صفحات را اسکن می کرد تا کلمه ای که دقیقا مطابق با کلمه کلیدی سرچ شده است را پیدا کند.
اما از آن جایی که این کلمات کاملا جدید و ناشناخته بودند، گوگل هیچ سرنخی در اختیار نداشت تا بفهمد کاربر دقیقا به دنبال چیست. پس همه چیز را به حدس و گمان واگذار می کرد و با چاشنی شانس صفحات نتیجه سرچ را انتخاب می کرد به امید آن که کاربر نتیجه دلخواه را پیدا کند.
برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:
اگر قبل از RankBrain شما در گوگل سرچ می کردید «کنسول خاکستری که توسط سونی ساخته شده»، گوگل به دنبال صفحاتی می گشت که در آن ها از کلمه «خاکستری»، «کنسول»، «سونی» و «ساخته» استفاده شده است.

اما حالا RankBrain دقیقا می فهمد که شما درباره چه چیزی دارید صحبت می کنید. به همین دلیل می تواند نتایجی را به شما نشان دهد که صد درصد مربوط به کلمات کلیدی سرچ شده شما هستند:

می بینید که با سرچ عبارت «کنسول خاکستری که توسط سونی ساخته شده» الگوریتم RankBrain دقیقا می فهمد که منظور شما پلی استیشن سونی می باشد.
شاید بپرسید چه چیزی باعث این تغییر شده است؟ به طور خلاصه می شود گفت که قبلا گوگل سعی می کرد تا دقیقا کلمات سرچ شده را در صفحات مختلف موجود در وب تطبیق دهد.
همان طور که در مثال بالا اشاره شد. اما امروزه با کمک RankBrain، گوگل دقیقا می فهمد که منظور شما چیست. درست انگار دارید با یک انسان صحبت می کنید!
اما RankBrain چطور این کار را می کند؟ در واقع الگوریتم RankBrain در مواجهه با کلمات کلیدی تازه و نا آشنا، آن ها را با کلماتی تطبیق می دهد که قبلا توسط کاربران دیگر سرچ شده اند و گوگل با آن ها آشنایی دارد.
برای درک بهتر فرایند کار RankBrain، دوباره به مثال قبل بر می گردیم. مثلا وقتی شما «کنسول خاکستری که توسط سونی ساخته شده» را سرچ می کنید، این احتمال وجود دارد که RankBrain متوجه شود که قبلا افرادی «کنسول خاکستری که توسط نینتندو ساخته شده» را سرچ کرده باشند.
سپس بررسی می کند و متوجه می شود افرادی که «کنسول خاکستری که توسط نینتندو ساخته شده» را سرچ کرده اند، در ادامه خواهان دیدن نتایجی راجع به کنسول های بازی بوده اند.
با کنار هم قرار دادن این اطلاعات و تطبیق آن ها با یکدیگر،‌ الگوریتم RankBrain می فهمد که موضوع سرچ شما درباره کنسول های بازی است. سپس با توجه به کلمه سونی در سرچ شما، می فهمد که در این سرچ باید به کنسول های سونی و در نتیجه پلی استیشن بپردازد.
در نتیجه می شود فرآیند کار RankBrain در مواجه با کلمات کلیدی را اینطور توضیح داد: RankBrain پا را فراتر از صرفا جست و جو برای کلمات کلیدی سرچ شده می گذارد.
در واقع RankBrain سعی می کند مفهوم سرچ شما را درک کند و بفهمد شما دقیقا چرا این کلمات را سرچ کرده اید. سپس به دنبال صفحاتی می گردد که درباره مفهوم مورد نظر محتوا دارند و شما را به آن ها هدایت می کند.
در انتهای این مطلب به شما نشان خواهیم داد که الگوریتم RankBrain چه تاثیری بر سئو سایت ها می گذارد و برای دیده شدن توسط آن باید چه کارهایی انجام داد. اما قبل از آن بیایید به یکی دیگر از جنبه های شگفت انگیز این الگوریتم نگاهی بیندازیم…
الگوریتم RankBrain چگونه میزان رضایت کاربر را می سنجند؟
خب تا الان فهمیدیم که RankBrain چگونه با کلمات کلیدی برخورد می کند و چطور می تواند به مفاهیم پنهان پشت کلمات کلیدی پی ببرد.
حتی می دانیم که RankBrain می تواند به طور خودکار الگوریتم خودش را بهبود ببخشد و اصلاح کند تا روز به روز دقیق تر شود. اما حالا با یک سوال بزرگ دیگر رو به رو هستیم:
وقتی RankBrain یک صفحه از نتایج را به کاربر نشان می دهد، از کجا میفهمد که نتایج ارائه شده واقعا مفید بوده اند و کاربر از آن ها رضایت داشته است؟
نحوه سنجش میزان رضایت کاربران از نتایج ارائه شده توسط RankBrain به صورت مشاهده ای انجام می شود.
یعنی می شود گفت الگوریتم RankBrain مشاهده می کند که هر کاربر با صفحه نتایجی که در اختیارش گذاشته می شود چه رفتاری دارد و به کدام صفحات مراجعه می کند.
اما این مشاهده چگونه انجام می شود؟ وقتی شما یک موضوع را جست و جو می کنید و RankBrain صفحاتی را به شما پیشنهاد می دهد، بررسی می کند که شما روی کدام یک از لینک ها کلیک می کنید.
اگر شما روی یک لینک کلیک کنید، ‌RankBrain به آن پیج امتیاز می دهد و رتبه آن را افزایش می دهد.
حالا اگر تعداد زیادی از کاربران آن یک لینک را نپسندند چه می شود؟ خب RankBrain تشخیص می دهد که این لینک محبوب کاربران نیست و آن را با لینک های دیگری جا به جا می کند.
سپس بررسی می کند در سرچ های مشابه بعدی کاربران چگونه واکنش نشان می دهند.

چگونه سایت خود را با RankBrain هماهنگ کنیم؟
حالا که مفاهیم بنیادی راجع به طرز کار الگوریتم RankBrain را متوجه شدیم،‌ بیایید تا بررسی کنیم ببینیم با چه روش هایی می توانیم سایت خود را هماهنگ با الگوریتم رنک برین طراحی کنیم تا شانس بیشتری برای دیده شدن و جذب بازدیدکننده داشته باشیم.
عنوان هیجانی انتخاب کنید
اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب عناوین جذاب و هیجان انگیز برای محتواهای خود است. بدون شک عناوین حساسیت برانگیز بیشتر کلیک می خورند و در نتیجه RankBrain آن ها را به عنوان لینک های محبوب شناسایی می کند و رتبه شما را ارتقا می دهد.
مطالعات سئو نشان داده که عناوین جذاب و احساسی تا چندین برابر عناوین ساده و خبری بیشتر دیده می شوند و به اشتراک گذاشته می شوند. برای مثال به این دو عنوان نگاه کنید و احساس پشت آن ها را با یکدیگر مقایسه نمایید:
نکاتی برای افزایش کارآمدی: چگونه کارهای بیشتری در طول روز انجام دهیم
عنوان بدی نیست. اما گیرایی و جذابیت لازم  برای جلب توجه کاربران و ترغیب آن ها به کلیک کردن روی لینک را در خود ندارد. حالا همین لینک را با احساسات همراه می کنیم بدون آن که به سئو آن آسیب برسانیم:
با این ۱۷ نکته شاهد افزایش کارآمدی خود باشید و لیست کارهای روزانه خود را در هم بشکنید
البته لازم به ذکر است که برای هر محتوایی نمی شود از عناوین جنجالی و هیجانی استفاده کرد. اما اگر فرصت آن را داشتید،‌ هرگز از اهمیت آن چشم پوشی نکنید و این کار را انجام دهید.
از اعداد استفاده کنید
مطالعات مختلف ثابت کرده است که استفاده از اعداد در عنوان محتوا با افزایش کلیک کاربران همراه است. نکته جالب این است که حتی اگر محتوای شما شامل هیچ لیستی نمی شود، باز هم می توانید از اعداد استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید:
چگونه می توان بازدید آگهی را تا ۷۰٪ در عرض ۳۰ روز افزایش داد
همانطور که می بینید در یک عنوان از دو عدد استفاده شده است.
از پرانتز یا کروشه در انتهای عنوان خود استفاده کنید
طبق یک تحقیق معتبر که توسط هاب اسپات انجام شده، بیش از ۳ میلیون سرتیتر مورد بررسی و آنالیز قرار گرفتند. مشخص شد عناوینی که در انتهای آن ها از پرانتز استفاده شده بود توانستند تا ۳۳ درصد موفق تر از سایر عناوین باشند.
یعنی تا ۳۳ درصد عناوینی که در آن ها از پرانتز استفاده شده بیشتر توجه کاربران و کلیک آن ها را جلب کرده.
اگر ایده ای ندارید که درون پرانتز چه چیزی بنویسید، از این مثال ها ایده بگیرید:
سال تحقیق را ذکر کنید:
(۲۰۱۹)
به اینفوگرافیک بودن اشاره کنید:
[اینفوگرافیک]
به جدید بودن داده ها اشاره کنید:
(حاوی داده های جدید)
به گزارش بودن محتوا اشاره کنید:
[یک گزارش]
به اثبات شده بودن راهکار ها اشاره کنید:
(راه حل تضمینی)
 
در واقع با توجه به محتوای خود،‌ می توانید هر یک از این موارد ذکر شده را به انتهای عنوان خود اضافه نمایید.